Sadece işyerlerine has bir önlem olmamakla birlikte; acil durumlara hazır bir sistemi hayata entegre etmek önemli bir detaydır. İşyerinde acil durumların belirlenmesi konusu; “İŞYERLERİNDE ACİL DURUMLAR HAKKINDA YÖNETMELİK” ile netleştirilmiştir.
Sınırların net bir şekilde belirlendiği söz konusu yönetmelikte acil durum; işyerinin tamamında ya da bir bölümünde gerçekleşebilecek doğal afet, yangın veya tehlikeli kimyasal maddelerden kaynaklanan; tehlike, patlama, zehirlenme, salgın, radyoaktif sızıntı ya da sabotaj olarak tanımlanmıştır.
Her iş yeri az ya da çok tehlikeli sınıfta olması fark etmeksizin bu önlemleri uygulamakla yükümlüdür. Acil durumların belirlenmesi kapsamında konu ile ilgili görevli kişi ya da yöneticilerin çok fazla ele alması gereken kalem vardır.
İşyerinde Acil Durumların Planlanması
İşyerinde acil durum planlaması esasen iş yerinin nitelik ve fiziki yerleşkesinin de seçimi ile daha doğru oranda gerçekleşecektir. İşyeri kurulumu yapılırken; göz önünde bulundurulmayan değişken veya riskler sonrasında hem maddi hem de eğer risk gerçekleşirse insani zararlara neden olabilmektedir. Bu nedenle işyerinin fiziki durumu öncelikli olmak üzere her adım özenle yerine getirilmelidir.
Acil durum planı hazırlarken, sadece içerde oluşabilecek riskler değil çevre etkenleri de dikkate alınmalıdır. Önlem, sınırlayıcı ya da kısıtlayıcı kararlar veya uygulamalar kesinlikle doküman haline getirilmelidir.
İşyerinde Gerçekleşebilmesi Olası Acil Durumlar
- Yangın,
- Parlama ve patlama,
- İlk yardım ve tahliye gerektirecek tüm içsel veya çevresel olaylar,
- Doğal afetler,
- Sabotaj
“İŞYERLERİNDE ACİL DURUMLAR HAKKINDA YÖNETMELİK” te 2021 Ekim ayı itibarıyla bazı değişiklik ve düzenlemeler yapılmıştır. Yönetmelikte dikkat edilmesi gereken konular;
Acil Durum Anında Görevlendirilecek Çalışanların Belirlenmesi
MADDE 11 – (1) İşveren; işyerlerinde tehlike sınıflarını tespit eden Tebliğde belirlenmiş olan
çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde 30 çalışana; tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde 40
çalışana ve az tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde; 50 çalışana kadar her ekip için 1’er çalışan görevlendirmelidir.
MADDE 11 – (1) İşveren; işyerlerinde aşağıda yer alan acil durum ekiplerini oluşturur:
a) Söndürme ekibi.
b) Kurtarma ekibi.
c) Koruma ekibi.
ç) İlk yardım ekibi.
Bu ekiplere ilişkin görevlendirme içeriği ve kişilerin isimleri açıkça duyurulmalı; herkesin ulaşacağı yere asılmalıdır.
Hazırlanan acil durum planı, öneri ve değerlendirmeler İşveren tarafından onaylanmalıdır.
Hazırlayan kişiler tarafından her sayfası paraflanarak; son sayfası da e- imza da geçerli olmak üzere (son yapılan düzenleme ile geçerlilik kazanmıştır) imzalanır. Bu evrak acil durumla mücadele edecek ekiplerin kolayca ulaşabileceği yerde işyerinde muhafaza edilir. Acil durumlara ilişkin tatbikat eğitim ve benzeri ilişkili faaliyetlerde takip edilerek gerçekleştirilmeli ve raporlamaları da muhafaza edilmelidir.
İşyerinde acil durumların belirlenmesi, planı ya da doküman çalışmasına dair diğer sorularınız için uzmanlarımızdan bilgi alabilir ya da danışmanlığımızla tüm süreci profesyonel olarak yönetebilirsiniz. İletişim için tıklayın.