OSGB İle İş Süreci Nasıl İşler?

İş Sağlığı ve Güvenliği birimlerinin en sık merak edilen konularından biri de işverenin OSGB ile yürüttüğü iş sürecidir. Bu süreç hem hukuki hem de idari bakımdan ele alınması gereken önemli konulardan biridir. OSGB ile iş süreci nasıl işler?, OSGB’ler nelerden sorumludur? Genel olarak merak edilen hususlardan ikisidir.

Ortak Sağlık ve Güvenlik Birimi yani OSGB’ler, İş Güvenliği Kanunu kapsamında iş güvenliği ve iş sağlığı konusunda eğitim, personel gibi ihtiyaçları karşılayan kuruluşlardır.
Bünyelerinde personel olarak görevli uzman kişiler aracılığı ile İSG hizmeti veren bu firmalar; işçi ya da uzmanlara verilen eğitimler konusunda da etkindirler.

OSGB bünyesinde çalışan işyeri hekimi, İSG uzmanı veya diğer sağlık personelleri anlaşması yapılan işyerlerinde mevzuata ve diğer gerekliliklere uygun hizmet vermek ile sorumludurlar.

OSGB’ler Çalışma Bakanlığı tarafından verilen yetki ile çalışabilir. Bu kapsamda çalışan firmaların yıllık faaliyet raporları Bakanlık tarafından alınmaktadır.

OSGB ile İşveren İlişkisi Nasıl Kurulur?

OSGB hizmeti almak isteyen işverenin firma ile iş sözleşmesi yapması gerekliliği söz konusudur. İş sözleşmesi ile başlayan süreç boyunca OSGB firması anlaşma yaptığı işyerinin İş Sağlığı ve Güvenliği faaliyetleri kapsamında danışmanlık görevini yürütür.
OSGB’nin anlaştığı firma kapsamında yürüteceği faaliyet ve sorumluluklar;

  • İşyerinin iş güvenliği ile ilgili mevzuata uygun hale getirilmesi
  • Gerekli eğitimlerin alınması
  • İSG tedbirlerinin alınması için çalışmalar yapmasıdır.
  • OSGB temsilcileri ve idari kadrosu işverene yazılı olarak alınması gereken tedbir, gerçekleştirilmesi gereken eğitim vb. önerileri sunar. Bu çalışmaların yapılıp yapılmadığı konusu da raporlaştırma çerçevesinde OSGB sorumluluğundadır.
  • İSG Katip üzerinden sözleşmesi gerçekleştirilen OSGB’ler, ilgili İSG profesyonelinin görevlendirilmesi ve onayı ile hizmet sorumluluğunu yasal olarak üstlenmiş olur. (İş Sağlığı Ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliği-4’üncü Bölüm)

Ortak Sağlık ve Güvenlik Birimi Sorumlulukları Nelerdir?

  • İş güvenliği eğitimleri planı ve uygulaması,
  • Risk değerlendirmesi,
  • Acil durum eylem planı,
  • Patlamadan korunma ,
  • Yıllık çalışma planı,
  • Değerlendirme raporu
  • Saha gözetimi

İş Kazasında OSGB’lerin Hukuki Sorumluluğu Nedir?

OSGB kendi hizmetleri arasında yer alan tedbirlerin alınmasını sağlamamış ya da tedbirlerin alınması konusunda işvereni uyarmamışsa ortaya çıkabilecek iş kazası veya meslek hastalığı sebebiyle açılacak tazminat davalarında sorumlu olabilirler.

OSGB çalışanı ifa yardımcısı olarak tanımlanmaktadır. Bu nedenle, iş güvenliği uzmanı, işyeri hekimi ve diğer sağlık personeli; İşverenin işçinin yaşam, sağlık veya beden bütünlüğünün korunması borcu bakımından TBK m. 116 kapsamında yardımcı kişi konumundadır. Bu kişilerin görevlerini gerektiği gibi yerine getirmemeleri sebebiyle yukarıda belirtilen kapsamda işçinin zarar görmesi halinde personelin kusurlu olup olmadığına bakılmaksızın sorumlu tutulabilir veya cezai yaptırım uygulanabilir.

OSGB ile iş süreci nasıl işler?, Görevleri ve hukuki sorumluluğu açısından kısaca bilgi vermeye çalıştık. İşyerinizin İSG ihtiyaçlarına yönelik çözümlerimiz için uzmanlarımızdan detaylı bilgi alarak ortak çalışma sürecine geçebilirsiniz. Unutmayın; profesyonel hizmet sizi güvende tutar ve olası bir kaza durumunda denetiminiz konusunda size güvence sunar.

Yorum bırakın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir